Türkiye is een culturele hotspot geworden voor welgestelde Europese reizigers
Met z'n goed gerunde hotels, kwalitatieve service, en gastvrijheid is Türkiye niet alleen een erg geliefde bestemming voor familievakanties, maar ook, dankzij recente investeringen en doeltreffende nieuwe strategieën, een belangrijke culturele bestemming voor welvarende reizigers.
In deze belangrijke ontwikkeling heeft de privésector altijd succesvol en innovatief geopereerd, en het Turkse Ministerie van Cultuur en Toerisme, dat handelt met duidelijke richtlijnen, heeft hierin een significant aandeel gehad. Het Ministerie, onder leiding van ervaren toerismeprofessional Mehmet Nuri Ersoy, heeft producten ontwikkeld die korte verblijven vereisen, zoals internationale evenementen, sporttoernooien, en festivals. Deze inspanningen hebben aanzienlijk bijgedragen aan het bezoek van welgestelde individuen aan het land.
Kaputaş / Antalya
Bovendien heeft het Ministerie verschillende prikkels gecreëerd voor toeristen om de comfortabele hotelfaciliteiten in Türkiye te verlaten voor excursies. Met als doel het aantal toeristische attracties te verhogen, heeft het archeologische opgravingen uitgebreid om het hele jaar door te worden uitgevoerd en het aantal opgravingsites verhoogd tot 172 onder het inspirerende "Erfgoed voor de Toekomst" project, bijvoorbeeld door de regio Bergama op te nemen. Opgravingen en restauraties hier zouden ook het district en de omliggende steden ten goede komen, waardoor alle belanghebbenden in de stad kunnen profiteren van de inkomsten uit het toerisme. Daarnaast heeft het Ministerie innovatieve concepten gecreëerd zoals "nachtmusea", waardoor toeristen monumentale structuren en oude steden kunnen bezoeken buiten de reguliere openingsuren. Deze initiatieven hebben geleid tot recordaantallen bezoekers aan openluchtmusea zoals Aphrodisias.
Met als doel van Türkiye een topbestemming te maken voor welvarende toeristen, wil Mehmet Nuri Ersoy, Minister van Cultuur en Toerisme, het toeristenseizoen uitbreiden tot 12 maanden en toeristen aantrekken naar alle 81 provincies. Hij vat zijn doelstellingen samen: “De Marmara- en Mediterrane regio's van Türkiye genereren hoofdzakelijk 80% van de toeristische inkomsten van het land. De Egeïsche regio is goed voor ongeveer 10%, terwijl de overige 10% wordt gedeeld tussen de Zwarte Zeeregio en andere delen van Anatolië. Een van onze belangrijkste doelstellingen is het aantal toeristen en de inkomsten te verhogen, terwijl we het toerisme uitbreiden naar andere regio's met diverse producten. In dit opzicht is een van de meest belangrijke onderwerpen voor ons de Egeïsche kust: ondanks het potentieel, culturele schatten, kustlijnen, en natuurlijke hulpbronnen, is het nog niet waar het zou moeten zijn op het gebied van toerisme. We zullen dus onze inspanningen voortzetten om de Egeïsche kust hoger op de reisagenda van internationale toeristen te plaatsen.
Cappadocia
Wetende dat welgestelde en milieubewuste toeristen van duurzaamheid een prioriteit maken, zet Minister Ersoy zich sterk in voor het behalen van duurzaamheidscertificaten voor toeristische faciliteiten. Op dit gebied is aanzienlijke vooruitgang geboekt, aangezien meer dan 16.000 van de ongeveer 21.000 hotels in Türkiye met succes duurzaamheidscertificaten hebben behaald.
Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA), die Türkiye promoot in meer dan 200 landen om vooraanstaande toeristen aan te trekken, wijst erop dat Türkiye niet alleen een geschikte bestemming is voor "zee, zand en zon" vakanties, maar nu ook meer dan 60 andere toerismeproducten biedt, zoals natuur- en avontuurtoerisme, cruise-toerisme en blauwe cruise, fietsen en andere sporten, archeologische en culturele tours, religieuze routes, evenals gastronomische ervaringen. Het opnemen van İstanbul, İzmir, en Bodrum in de prestigieuze Michelin Gids, een van 's werelds meest gerespecteerde gastronomische selecties, is duidelijk en overtuigend bewijs van het succes van acties in deze context. Een ander bewijs van de voortdurende prestaties van Türkiye op dit gebied is het toenemende aantal locaties op de UNESCO Werelderfgoedlijst, zoals Ankara en de oude stad Gordion.
Met als doel om in de nabije toekomst 's werelds op drie na belangrijkste toerismeland te worden, met 56,7 miljoen bezoekers en $54,3 miljard aan toeristische inkomsten in 2023, belooft Türkiye ook een van de meest gewilde bestemmingen te worden voor welvarende toeristen.